Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami dostępny jest:
- 1. W serwisie „gov.pl” lub
- 2. W systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) po utworzeniu konta i zalogowaniu się na stronie internetowej pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl/
Uwaga! Wniosek w postaci papierowej z oznaczeniem „wydruk roboczy” jest pozostawiany bez rozpatrzenia.
Podwyższenie wartości progów dochodowych kwalifikujących do uzyskania dofinansowania w ramach wszystkich części Programu.
- - W Części 1) Programu – do 135 000 zł,
- - W Części 2) Programu – do 1 894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym,
- - W Części 3) Programu – do 1 090 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
Nowa odsłona programu „Czyste Powietrze” wprowadza możliwość złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie. W celu promowania termomodernizacji budynków jako metody na zmniejszenie kosztów ogrzewania budynków jednorodzinnych, umożliwiono złożenia drugiego wniosku o dofinansowanie dla Beneficjentów, którzy wcześniej otrzymali dofinansowanie na wymianę kotła.
Dodatkowe finansowania w przypadku przeprowadzenia kompleksowej termomodernizacji.
Beneficjenci, we wszystkich trzech częściach Programu, mogą otrzymać dofinansowanie na szereg rozwiązań służących dociepleniu budynku i wymianie źródła ciepła wraz z np. modernizacją co i cwu, montażem wentylacji z rekuperacją oraz zamontowaniem mikroinstalacji fotowoltaicznej. W przypadku, gdy wnioskodawca zdecyduje się na przeprowadzenie kompleksowej termomodernizacji budynku, będzie mógł uzyskać dofinansowanie najwyższe z przysługującego mu z oferty programu „Czyste Powietrze”. Najwyższe poziomy dofinansowania, uwzględniające kompleksową termomodernizację wraz z mikroinstalacją fotowoltaiczną w poszczególnych częściach programu kształtują się do poziomu 66 tys. zł, 99 tys. zł i 135 tys. zł bezzwrotnej dotacji.
Aby otrzymać dofinansowanie na kompleksową termomodernizację, wymagany jest audyt energetyczny oraz wykonanie wszystkich elementów wskazanych w jednym z wariantów w przygotowanym audycie, który zagwarantuje zmniejszenie zużycia energii użytkowej (EU) na cele ogrzewania budynku:
- - do wartości nie większej niż 80 kWh(m2*rok) lub
- - minimum 40%.
Ważne zmiany w programie „Czyste Powietrze” – wycofanie dotacji na kotły zgazowujące drewno oraz kotły na pellet drzewny, których emisyjność cząstek stałych przekracza 20 mg/m3.
Wprowadzenie możliwości uzyskania dotacji na kocioł na biomasę drzewną o obniżonej emisyjności cząstek stałych ≤ 20 mg/m3 w przypadku gdy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu. Od 1 lipca 2023 r., po zastosowaniu okresu przejściowego, nie będzie możliwości dofinansowania w ramach Programu kotłów na biomasę drzewną, których emisyjność cząstek stałych przekracza 20 mg/m3 (możliwe będzie natomiast otrzymanie dofinansowania na kotły zgazowujące drewno oraz kotły na pellet drzewny o podwyższonym standardzie). Koszty zakupu i montażu nowego źródła ciepła powinny być poniesione do 30.06.2023 r.
Powyższy warunek nie dotyczy wniosków złożonych przed datą wejścia w życie zmian w programie.
Złożenie wniosku o płatność możliwe jest dopiero po potwierdzeniu zawarcia umowy i uzyskaniu jej numeru
umowa dotacji, wypłata dofinansowania może być zrealizowana maksymalnie w:
• trzech częściach (wnioski częściowe i wniosek końcowy) – dla przedsięwzięć realizowanych w ramach Części 1 i 2 Programu(z wyjątkiem tzw. ścieżki bankowej, która została opisana w punktach poniżej)
• pięciu częściach (wnioski częściowe i wniosek końcowy) – dla przedsięwzięć realizowanych w ramach Części 3 Programu
umowa dotacji z prefinansowaniem w ramach 2) albo 3) Części Programu wypłata dofinansowania może być zrealizowana maksymalnie w trzech częściach (trzech zaakceptowanych w całości lub częściowo wnioskach o płatność – dotyczy pozostałej części dotacji po wypłacie zaliczki/ zaliczek).
umowa dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu w ramach 1) albo 2) Części Programu wypłata dofinansowania realizowana jest w ramach jednego wniosku o płatność rozliczającego całość przedsięwzięcia (nie mam możliwości składania wniosków częściowych).
Poszczególne zadania z zakresu rzeczowego muszą być rozliczane w całości w ramach jednego wniosku o płatność (nie ma możliwości rozliczania danej pozycji z zakresu rzeczowego w ramach kilku wniosków o płatność).
Formularz wniosku o płatność jest dostępny online w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (dalej: GWD https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Link do GWD jest także dostępny poprzez serwis „gov.pl” pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze po kliknięciu przycisku: Wniosek o płatność – formularz online.
Sposoby podpisywania i składania wniosku o płatność dostępnego na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl/ :
Forma złożenia
|
Sposób złożenia
|
Rodzaj podpisu
|
elektroniczna
|
Wypełniony wniosek w GWD z dołączonymi załącznikami w formie elektronicznej (skany lub dokumenty elektronicznie), podpisany przez Beneficjenta lub jego Pełnomocnika, należy przesłać za pośrednictwem GWD do właściwego wfośigw.
|
Elektroniczny (kwalifikowany lub podpis zaufany)
|
papierowa
|
Wypełniony wniosek w GWD należy przesłać za pośrednictwem GWD do właściwego wfośigw, a następnie wydrukować i opatrzyć własnoręcznym podpisem Beneficjenta lub jego Pełnomocnika. Tak przygotowany wniosek wraz z załącznikami w formie papierowej należy złożyć do właściwego wfośigw.
|
własnoręczny
|
Dotacja nie podlega wypłacie, jeżeli Beneficjent nie złożył kompletnego i prawidłowo wypełnionego, a także zawierającego wszystkie wymagane załączniki wniosku o płatność, w terminie 90 dni od upływu terminu na realizację przedsięwzięcia określonego w pkt 6.3.3 programu priorytetowego „Czyste Powietrze”